BLOG



A+ A A-

Jet lag – co to takiego i jak sobie z tym radzić

Jet Lag Jet Lag

Na obecną chwilę samolot to najszybszy i chyba najwygodniejszy środek transportu. Niestety latanie samolotem, szczególnie podczas długich tras, wiąże się z nieprzyjemnym doznaniem zwanym jet lag.

Objawy i przyczyny jet lag

Jet lag to nazwa pochodząca z języka angielskiego i oznacza dolegliwość pojawiającą się przy zmianie stref czasowych a dokuczać nam może podczas pierwszych dni spędzonych w nowym kraju. Dolegliwości mają tym większe nasilenie im więcej stref czasowych zostało przekroczonych. Objawy są dość uciążliwe dla człowieka a do najczęstszych należą: zmęczenie, zaburzenia snu, bóle głowy, irytacja oraz kłopoty z koncentracją. Osoby podróżujące odczuwają ogólne złe samopoczucie oraz wewnętrzne rozbicie. Wszystkie te dolegliwości związane są ze zmianą naturalnego zegara biologicznego człowieka. Nasz organizm przyzwyczajony jest nie tylko do rytmu spania i czuwania ale posiada również inne funkcje do których jest przyzwyczajony, a pokonywanie stref czasowych w tak szybki sposób powoduje u człowieka zaburzenia rytmu dnia i nocy. W takim przypadku nie bez znaczenia pozostaje kierunek naszej podróży. Osoby podróżujące z zachodu na wschód mają bardziej nasilone objawy, gdyż „skrócenie doby” jest gorzej tolerowane przez organizm. O wiele łatwiej jest znieść podróż na zachód. Doba wtedy ulega wydłużeniu i łatwiej jest się przyzwyczaić do pór dnia.

Sposoby na jet lag

Jeszcze przed podróżą spróbuj przygotować się do zmiany strefy czasowej. Sprawdź ile dokładnie przekroczysz stref czasowych i zacznij stopniowo kłaść się spać i wstawaj o zmienionych porach. Spakuj się odpowiednio wcześnie oraz załatw wszystkie niezbędne formalności, abyś przed podróżą miał czas wyspać się, wypocząć i zrelaksować. Już w samolocie warto przestawić swój zegarek na czas obowiązujący w kraju docelowym, aby nasz organizm przyzwyczaił się do czasu panującego na miejscu. Po przylocie lepiej nie odsypiaj różnicy czasu. Warto przeczekać zmęczenie i położyć się spać dopiero wieczorem w ten sposób łatwiej Ci będzie przestawić się na nowy rytm. Postaraj się jak najwięcej czasu spędzić na powietrzu gdyż światło dzienne sprawia iż łatwiej przystosowujemy się do nowego otoczenia. Podczas pierwszej nocy po przylocie warto dobrze się wyspać, a przez pierwsze dwa dni unikać męczącej aktywności.

 

 

Dodatkowe informacje

  • Related dates: środa, 21 listopad 2018
Oceń ten artykuł
(0 głosów)

Aby dodać komentarz  Zaloguj się .  Jeśli nie posiadasz konta,  Zarejestruj się .

Powrót na górę

Na tej witrynie stosujemy pliki cookies w celu m.in. analizy wejść na stronę, generowania statystyk, emisji reklam i świadczenia usług. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie plików cookies na urządzeniu Użytkownika. Kontynuacja przeglądania witryny bez zmiany tych ustawień jest równoznaczna ze zgodą na użycie plików cookies i podobnych technologii.

Akceptuje

Logowanie

TPL_GK_LANG_FB_USER

TPL_GK_LANG_FB_INFO

fb iconTPL_GK_LANG_FB_LOGIN_TEXT